Ірина Козак — керамістка, майстриня декоративного розпису

Ірина (Орися) Михайлівна Козак — керамістка, майстриня декоративного розпису. Дочка Ганни Рощиб’юк і Михайла Рощиб’юка, сестра С. Волощук, мати І. Ділети. Член Спілки художників України (1966).

Народилася 1 травня 1934 року в м. Косові – померла 27. 05 (з інших джерел – жовтня) 2004 року. Від 1946 навчалася розпису в батьків і М. Тим’як, під впливом творчості якої сформувала власний стиль розпису. Від 1957 – учасниця всеукраїнських, всесоюзних, міжнародних виставок декоративного та народного мистецтва.

Працювала на Косівському художньо-виробничому комбінаті (1962-89). Основні вироби: декоративні тарелі, вази, дзбанки, макітри, столові сервізи, набори для пиття, трійці, двійнята, фруктовниці тощо.

Для розпису використовувала техніки фляндрування білим ангобом, зеленою і жовтою фарбами на коричневому тлі, а також – ритування і ріжкування на білому тлі.

Орнамент створювала з традиційних елементів розпису («зубці», «копитця», «віконця», «квітки», «виноград»), розміщуючи їх у вигляді поперечних смуг на поверхні виробу. Окремі роботи зберігаються у Національному музеї народного мистецтва Гуцульщини та Покуття (Коломия), Косівському музеї народного мистецтва Гуцульщини, НМУНДМ.

Джерело: Енциклопедія сучасної України.

 

Роботи Орисі Козак вирізняються особливою «мереживністю» орнаменту, що лягає на коричневе, рідше – на біле тло виробів.

Майстриня оздоблювала переважно великі вази, декоративні тарелі, кошики, близнюки, дзбанки, калачі, свічники та вазони.

Її орнаменти, виконані технікою ріжкування, складалися з повторень геометричних та асоціативно-абстрагованих елементів і мотивів, часто з уведенням таких рослинних мотивів, як «квітка», «грона винограду», «смерічка». З них Орися Козак компонувала горизонтальні смуги, що лягали на всю поверхню виробів.

Нерідко орнамент на черевцях ваз, горщиків і близнюків, у якому повторювалися два мотиви – «квітка» та «гілка», майстриня розташовувала у сітчастому порядку.

Вироби, оздоблені технікою ритування по білій поверхні, значно різнилися від ріжкованих. Стилістично вони схожі на орнаменти Ганни Рощиб’юк і вирізняються строкатістю. Проте саме в такі орнаменти на декоративних тарелях Орися Козак уводила зооморфні зображення.

Джерело: допис Олександри Кушнір «Гончарська династія Совіздранюків».

Share

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *